Otázky a odpovědi

V průběhu času jsem nashromáždil velké množství dotazů a řekl jsem si, že by byla škoda se o ně nepodělit. Níže najdete seznam vybraných otázek a odpovědí. Můžete je pročítat chronologicky, nebo třeba vyhledat na stránce (Ctrl+F) jen to klíčové slovo, které vás zajímá.

DOTAZ #039

Stalo se mi, že jsem nějak změnil barvu Photoshopu za fotkou na růžovou a nevím, jak to vrátit zpátky na normální tmavě šedou.

ODPOVĚĎ:

Barvu za plátnem změníte kliknutím pravým tlačítkem do prostoru (mimo obrázek uvnitř Photoshopu) a následně si můžete vybrat, jestli chcete nastavit černou, různé odstíny šedé, nebo i nějakou svou vlastní barvu.

DOTAZ #038

Jak lze dosáhnout toho, aby se například zmenšený obrázek zobrazoval na střed plochy jako kdysi? Od určité aktualizace se vždy obrázek posune do levého rohu.

ODPOVĚĎ:

V novějších verzích se začalo v nastavení automaticky zaškrtávat "Posun přes okraje". Já osobně to mám rád spíš zapnuté, protože si často posouvám nezazoomovaný obraz stranou, ale když toto políčko odškrtnete, bude se Photoshop chovat tak, jako dřív. Stiskněte Ctrl+K → Předvolby → Nástroje → odškrtněte Posun přes okraje.

DOTAZ #037

Chtěla jsem odstranit psa z obrázku a vyplnit podle obsahu a vůbec mi to nenabízí VYPLNIT nejde ani shift+F5, zkoušela jsem na to dát masku tak to fungoval, ale nevyplnilo. V čem dělám chybu?

ODPOVĚĎ:

V první řadě je potřeba ujistit se, že máte označenou správnou vrstvu, ve které chcete výplň podle obsahu použít. Pokud ano, tak problém ještě nastává, když je vrstva tzv. inteligentní objekt, který má ze základu ochranu proti změně obrazu. Když do photoshopového dokumentu vložíte nějakou novou fotografii, automaticky se totiž vloží jako inteligentní objekt. Poznáte to podle takové malé ikonky v pravém dolním rohu náhledu vrstvy:

Když na vrstvu kliknete pravým tlačítkem a zvolíte "Rastrovat vrstvu", bude to fungovat.

DOTAZ #036

Něco jsem zmáčkla a nemůžu najít všechny vrstvy. Mám vidět jen nějaké, i když na plátně vidím všechno. Poradíte, co s tím?

ODPOVĚĎ:

V panelu vrstvy máte zapnuté nějaké filtrování vrstev. Zde se dá nastavit, aby byly vidět např. jen textové vrstvy, nebo jen vrstvy úprav atp. Klikněte na přepínač, který veškeré filtrování vypíná, viz screenshot >>.

DOTAZ #035

Neumím pracovat s nástrojem Selektivní barva. Vyberu např. červenou barvu. A mám možnost měnit posuvníky pro barvy azurová, purpurová, žlutá, černá, do + i do -. Co tím docílím? Proč je tam azurová - ta přece souvisí s modrou a zelenou (ne s červenou)? A ještě je tam dole butonek pro relativní, absolutní - netuším, k čemu se to vztahuje.

ODPOVĚĎ:

U selektivní barvy si vždy nahoře vyberete, jakou barvu chcete upravovat, a do této vybrané barvy potom přidáváte azurovou/červenou, purpurovou/zelenou, žlutou/modrou nebo černou/bílou. Relativní a Absolutní jsou různé způsoby účinku Selektivní barvy. Možnost Absolutní dělá agresivnější úpravy.

DOTAZ #034

Zkoušel jsem si udělat GIF bez opakování, podle tvého videa ve photoshopu CC 18 a nemám v nabídce možnost save for web. Pouze uložit, nebo uložit jako... věděl by si mi prosím pomoci?

ODPOVĚĎ:

Zkus použít zkratku Alt+Ctrl+Shift+S, což je zkratka pro uložení pro web. Nebo bys to měl v novějších verzích Photoshopu najít v hlavním menu > Soubor > Export > Exportovat pro web (starší verze).

DOTAZ #033

Mám dotaz na maskování přes kanály. V některých videích jste dělal masku tak, že objekt byl tmavý, tak jste ho ztmavil a okolí zesvětlil. Jindy jste invertoval a světlý objekt zesvětlil a tmavé okolí ztmavil. Má to nějaký praktický dopad/efekt pro další práci nebo je to jedno?

ODPOVĚĎ:

U masek platí jednoduchá dvě pravidla: 1) bílá barva obraz nechává viditelný a 2) černá barva obraz skrývá. To znamená, že objekt, který chcete zachovat, musí mít v masce vždy bílou barvu, a vše ostatní musí být černou barvou. Pokud se maskuje přes kanály a vyjde to tak, že objekt je tmavý a pozadí světlé, tak se potom výsledná maska jen invertuje a je to. Pokud to v kanálech vyjde tak, že objekt je světlý a okolí tmavé, máte v podstatě hotovo.

DOTAZ #032

Jak se dá hezky obarvit fotografie? Někde jsem se dočetl, že stačí nová vrstva, režim barva a barvit. Jenže barva, kterou chci překrýt obraz, vyjde ve výsledku jinak a nemůžu ji ztmavit. Je jen světlá. Mám na mysli barvení barevné fotografie. Můžete mi prosím napsat, jak postupujete a jaké volit barvy? Nemyslím jen světlost, ale i co se odstínů týká, aby výsledná fotografie byla působivá. #ColorGrading

ODPOVĚĎ:

Pro úpravu fotek pomocí takového barvení existuje celá řada metod, ale zrovna režim "barva" není ideální. Za ideální považuji buď režim měkké světlo nebo překrýt - to je ještě o něco agresivnější. Stačí nad fotkou vytvořit novou vrstvu, změnit režim prolnutí, vzít měkký štětec s nízkým krytím (doporučuji ne víc než 10 %), nabírat barvy a postupně kreslit tam, kde chcete obraz vylepšit. Tyto dva režimy prolnutí ovlivňují i světlost, takže pokud byste chtěl cílit jen na barvu, nastavte si lightness zvolené barvy na 50. Co se týče konkrétně zvolených barev, tam je to vždy v vkusu každého člověka. Já většinou nabírám původní barvy z fotky a touto technikou je "boostuji".

DOTAZ #031

Co znamenají barevné trojúhelníky v histogramu v Camera Raw? Viz screenshot >>. Je to upozornění na oříznutí barev?

ODPOVĚĎ:

Ano, je to informace o ořiznutí barev, tedy o přepalech nebo podexpozicích v jednotlivých kanálech. Ty trojúhelníčky v Camera Raw na krajích histogramu mění barvu podle toho, v jakém kanálu už začíná přepal nebo podexpozice. Pokud se např. levý trojúhelník zbarví do zelena, znamená to, že v zeleném kanálu začíná být oříznutá "černá". Barvy pracují stejně jako na tomto obrázku >>. Jakmile barva trojúhelníku dosáhne bílé barvy, znamená to, že je přepal "kompletní" ve všech třech kanálech a neobsahuje už žádnou obrazovou informaci kromě čistě černé nebo čistě bílé.

DOTAZ #030

chtěla bych se zeptat, jestli je možné v ACR vytvářet panoramata i z JPG souborů? V PS to sice jde (načíst soubory do balíčku a dále zpracovat), ale jedná se mi o možnost použití volby "pokřivení hranice", kterou v PS nemám.

ODPOVĚĎ:

Ano, Camera Raw umí skládat panorama i z JPGů. Stačí, když otevřete Bridge, označíte fotky pro složení panoramy a zmáčknete Ctrl+R. Otevře se Camera Raw, kde už pokračujete úplně stejně, jako jste zvyklá, včetně možnosti Pokřivení hranice.

Pokud Bridge nemáte, musí se na to trochu oklikou. Ve Photoshopu jděte do hlavního menu > Úpravy > Předvolby > Camera Raw > Zpracování souborů, a ve zpracování JPEG zvolte "Automaticky otevřít všechny podporované soubory JPEG". Klikněte na OK a od teď bude Photoshop všechny JPGy automaticky otevírat v Camera Raw jako RAWy. Takže můžete klasicky otevřít více JPGů najednou (jak přes Ctrl+O, tak i přetažením z průzkumníku) a je to.

DOTAZ #029

Chci namalovat mezikruží a následně ho vyplnit barvou. Chtěl jsem výběrem vytvořit dvě soustředné kružnice a ty vyplnit barvou, ale nedařilo se mi to. Umím udělat Výběr - obdélník, dále ve Výběru vybrat Inverze a dále Úpravy - vyplnit barvou. Jak se však dělá to samé v soustředných kružnicích?

ODPOVĚĎ:

Řešil bych to spíše přes tvary. Klávesa U, ze seznamu nástrojů vybrat Nástroj elipsa (pravé tlačítko na aktivní nástroj v levém sloupci), a s podrženým Shiftem (aby byla elipsa přesný kruh) vytvořte na plátně první kruh. Kruh se vytvoří do své vlastní nové vrstvy. Dvojklikem na miniaturu této vrstvy (v panelu Vrstvy) můžete kruhu měnit barvu.

Potom tím samým nástrojem (elipsa) nakreslete druhý menší kruh (opět s podrženým Shiftem), změňte mu barvu, a pomocí zkratky ctrl+T ho můžete přesunout, kam potřebujete, nebo mu dodatečně změnit velikost. Při změně velikosti klávesa Alt způsobí změnu velikosti od středu. Při přesouvání Photoshop automaticky přichytí menší kruh v místě středu většího kruhu.

Tady mrkněte na video >>

DOTAZ #028

Dobrý deň, mám problém v PS v hlavnom paneli úpravy, nemožem automaticky zarovnať ani prepojiť vrstvy, v podstate väčšina z tohto listu je sivá a nedá sa použiť, zahraničné fóra tvrdia že ide o bug ale ani s ich radami sa mi to nepodarilo spárovať, naopak v lightroome panorama spojiť šla.. vedeli by ste mi poradiť ? formát obrázkov bol jpg, ďakujem.

ODPOVĚĎ:

S něčím takovým jsem se nesetkal, ale kdyby se to stalo mně, zkusil bych toto:

  1. Zkontroloval bych, jestli mám v panelu Vrstvy označené jen ty vrstvy, které chci zarovnat/prolnout.
  2. Možnosti budou zašedlé, pokud je nějaká z vrstev inteligentní objekt.
  3. Ujistil bych se, že pracuji v režimu RGB.
  4. V nejnovější verzi to sice nevadí, ale nejsem si jistý, jak je to ve starších verzích, takže bych ještě zkontroloval, jestli jedna z vybraných vrstev není pozadí nebo jestli není zamčená.

Jinak k automatickému zarovnání vrstev pro sloučení fotek do panoramy se dostanete i přes hlavní menu > Soubor > Automaticky > Photomerge. Přidáte zdrojové fotky, nastavíte a OK. Stejným způsobem to můžete udělat i přes Bridge: Označíte fotky pro složení panoramy a hlavní menu > Nástroje > Photoshop > Photomerge

DOTAZ #027

Můžete mi prosím poradit s psaním textu? Když chci psát, jedno písmeno mi přepisuje druhé. Jdou přes sebe. Transformace nefunguje. Ostatní fc. Photoshopu fungují normálně. Občas přepínám photoshop do angl. jazyka z důvodů přehrání akce, ale ani tam to nejde. Zkoušel jsem opětovně zapínat PS, ale také nic.

ODPOVĚĎ:

Písmena se Vám překrývají pravděpodobně kvůli nastavené příliš malé mezeře mezi jednotlivými písmeny. Do tohoto nastavení se dostanete kliknutím na panel Znaky (ikonka vypadá takhle: A| a máte ji v pravé sbalené liště) a tam je okýnko s ikonkou "VA", kde nastavte nulu a je to. Panel Znaky můžete zobrazit i přes hlavní menu > Okna > Znaky.

DOTAZ #026

V aplikaci Bridge mi vyskakuje chyba, že ubývá paměť, co s tím? Screenshot zde >>

ODPOVĚĎ:

Zkuste Předvolby (ctrl+K) > Správa vyrovnávací paměti, a tam kliknout na jedno ze tří tlačítek. Je u nich dobře popsané, co které dělá. Každé nějakým způsobem čistí paměť Bridge. Pak tam taky mrkněte na umístění, kam se data ukládají. Teoreticky je možné, že máte plný disk. Pokud máte více disků, doporučuji zvolit SSD.

No a nakonec také v Předvolbách mrkněte na Vyrovnávací paměť a Vyrovnávací paměť médií. Tam si můžete nastavit maximální velikost paměti, jakou počítač Bridgi poskytne, a jak se má Bridge chovat automaticky bez Vašeho zásahu. Např. automatické komprimování, mazání starších dat než X dní atp.

DOTAZ #025

Mám nový NB a odvtedy mám problém aj s aplikáciou Bridge aj PS 2021 ak chcem použiť filtre Nik collection. Už som aj preinštaloval program Adobe a nepomáha to. Screenshoty: první >>, druhý >>

ODPOVĚĎ:

Zkusil bych těchto pár věcí:

  1. Nik Collection bych odinstaloval a zkusil bych prostě přesunout složku C:Program FilesAdobeAdobe Photoshop 2021Plug-insGoogle z předchozího Photoshopu do toho aktuálního. Sice pak plugin nebude v Bridgi, ale aspoň v Ps by pak mohl fungovat.
  2. Protože mluvíte o novém počítači, zkontroloval bych, jestli jsou všechny ovladače aktuální. Hlavně ovladač grafické karty.
  3. Pokud máte tu starší verzi Nik Collection, tak ta občas zkrátka padá. Z mých zkušeností dobře funguje, když vrstvu nejdříve převedete na inteligentní objekt. Pak jsou tyto pluginy stabilnější.

DOTAZ #024

Trochu mám zmatek v termínu pixely, body. Myslel jsem, že pixely a body je totéž, ale zřejmě není. Můžete případně poslat nějaký link, kde se toto podrobně vysvětluje ?

ODPOVĚĎ:

Pixel a bod je totéž, pokud se bavíme o obrazovém bodu. Bod jako takový (na který jste pravděpodobně narazil ve velikosti obrazu) je informace pro tisk, která udává, kolik bude mít fotka po vytisknutí bodů s tím, že 1 pixel je přibližně 0,3528 mm. Takže jednoduše 1 bod = pixel o velikosti 0,3528 mm. Můžete si to ve Photoshopu i sám otestovat, když např. vytvoříte dokument, který bude mít šířku 15 cm a podíváte se, kolik má bodů, bude tam 150 mm / 0,3528 mm ≈ 425 bodů. Více informací o těchto bodech se dočtete zde >>.

Jen dejte pozor, ať si to nespletete s rozlišením pro tisk, které udává, kolik pixelů se vejde na jeden palec. Tento údaj se udává v DPI (dots per inch, tedy body na palec) a v tomto případě platí bod = pixel. Více o tomto se můžete případně dočíst zde >>.

DOTAZ #023

Pro přepínání pomocí cmd+tabulátor se mi objeví hledání ve Spotlightu, nefunguje přepínání mezi fotkami (používám MacBook Pro a Photoshop měsíční předplatné, MacBook má fyzicky angl. klávesnici, ale navolenu českou).

ODPOVĚĎ:

Zkratka pro přecházení mezi dokumenty patří mezi výjimky, kdy se tlačítko Ctrl používané ve Windows nemění na Cmd, ale zůstává Ctrl. Takže by Vám mělo fungovat Ctrl+Tab, případně Ctrl+Shift+Tab pro pohyb opačným směrem.

DOTAZ #022

Prosím o radu, jak se zbavit vytváření vrsty 0 při obyčejném ořezání fotografie. Ořezávám hodně a dost mě to zdržuje, když musím po každém ořezu sjednotit vrstvy (převod do jpg, úpravy v jiném prog. apod.)

ODPOVĚĎ:

S aktivním nástrojem Oříznutí zaškrtněte v horním panelu pod hlavním menu "Odstranit ořezané obrazové body". Díky tomu sice přijdete o možnost v budoucnu v PSD dokumentu vzít oříznutí zpět, ale zároveň si Photoshop nemusí převádět pozadí na klasickou vrstvu. Pozadí totiž nemůže obsahovat obraz mimo plátno, zatímco klasická vrstva může.

DOTAZ #021

Na fotce moc svítí obloha (je prakticky bílá), tak jsem chtěl vložit oblohu novou. Vytvořil jsem masku pomocí rozsahu barev, ale nešlo to, ani práce se štětcem nepomohla.

____________________
Autor dotazu sice poslal jinou fotku, ale tyto jsou pro ilustraci stejně dobré:

  1. Původní fotografie
  2. Špatně upravená fotografie
  3. Správně upravená fotografie

ODPOVĚĎ:

V tomto případě je třeba postupovat trochu jinak:

1) Nenahrazovat bílou oblohu za příliš tmavou novou oblohu, jinak to bude působit nepřirozeně, ať je maska sebedokonalejší. Případně pokud byste chtěl oblohu přece jen tmavou, tak musíte ztmavit i samotnou fotku.

2) Základ masky je nejlepší vytvořit pomocí kanálů a následně upravením pomocí nástrojů zesvětlení a ztmavení, viz kurz Mistrovství v maskování.

3) Místo toho, aby se maska aplikovala na původní fotku a nová obloha dala dospod, je v tomto případě lepší dát naopak novou oblohu nahoru, aplikovat masku na ní a změnit jí režim prolnutí na "násobit". Pokud by byly vidět nějaké ošklivé světlé okraje, tak masku pomocí "Vybrat a maskovat" rozšiřte a trochu prolněte. Díky režimu násobit se nová obloha lépe prolne do původní fotky. Nová obloha ale nesmí být moc tmavá, jinak se objeví naopak tmavé okraje kolem větví, listů atd. Nakonec můžete zkusit i trochu snížit celkovou denzitu masky, aby světlost a barva nové oblohy ovlivnila i původní fotografii.

DOTAZ #020

Nemáte radu na složení počítače nebo jakou grafickou kartu pro velké objemy dat - skládané panorama 1 Gb trvá strašně dlouho (mám NVIDIA Quatro K5200, SSD 1T, a dell precision tower 7810)

ODPOVĚĎ:

pokud jsem správně našel dell precision tower 7810, tak koukám, že tam máte 8 GB RAM paměti (a navíc jen 2400 MHz), což je pro tuto práci velmi málo. RAM paměť se během skládání panoramy plní velmi rychle, a jakmile je plná, je Photoshop nucený použít místo rychlé paměti obyčejné disky (ve Vašem případě pravděpodobně ten 1T SSD), které jsou mnohem pomalejší než RAM paměť, a celý proces to RAPIDNĚ zpomalí. Doporučuji minimálně 32 GB, ideálně 64.

Můžete se sám podívat, jak se RAM paměť během skládání panoramy plní. To jde krásně vidět ve Správci úloh (Ctrl+Shift+Esc) v záložce Výkon > Paměť. Velmi pravděpodobně se rychle zaplní na 100 % a následně se rozjede vytížení jednoho z disků.

Pokud máte v počítači HDD i SSD, nastavte si ve Photoshopu jako odkládací disk SSD, protože ty jsou rychlejší, takže můžete alespoň zvolit menší zlo. Ve Photoshopu přejděte do Předvoleb (Ctrl+K) > Odkládací disky, a zde vyberte Vaše SSD, případně ho šipkami posuňte na první místo.

Grafická karta při tomto druhu práce nehraje velkou roli, většina výkonu jede přes procesor. Takže zkrátka a dobře čím rychlejší procesor, tím to půjde rychleji. Nejsem ale odborník přes IT, takže tady Vám už konkrétně poradit neumím.

DOTAZ #019

Adobe neustále mění zažité nástroje. Mám PS 2020 a nemohu najít nástroj řez (takový ten nožík). Chtěl jsem rozřezat panorama na 3 díly pro instagram.

ODPOVĚĎ:

Všechny nástroje vrátíte do Photoshopu tímto způsobem: Hlavní menu > Úpravy > Panel nástrojů > Obnovit výchozí hodnoty. Nebo si zde můžete jednoduše přetahováním myši vytvořit panel nástrojů úplně podle svého.

DOTAZ #018

Kolega z práce by rád udělal fotografii ve stylu plakátu z Kmotra. Černá bílá a červená růže v klopě. Mohl by jste mi prosím poradit jak toho dosáhnout z běžné fotografie?

ODPOVĚĎ:

Tzv. selective color je velmi jednoduchý efekt. Existuje samozřejmě více způsobů - jeden z nejjednodušších je vytvoření nové vrstvy úprav Černá a bílá a černým štětcem v masce této vrstvy odstranit působení v místě, kde je předmět, u kterého chcete zachovat jeho barvu.

DOTAZ #017

Rád bych měl Nik Collection také v Lightroomu, abych nemusel kvůli jejich použití otevírat PS. Nejsem schopen je tam dostat! Jde to vůbec?

ODPOVĚĎ:

V Lightroomu je možné přidat pluginy ručně tímto způsobem: Hlavní menu > Edit > Preferences > External Editing. V kolonce "Additional External Editor" klikněte na tlačítko "Choose" a najděte nainstalované Nik Collection, což budete mít pravděpodobně zde: "C:Program FilesGoogleNik Collection". Tady otevřete např. Color Efex Pro 4 a Color Efex Pro 4.exe. Nakonec je tento plugin potřeba uložit jako nový preset, což se dělá rozkliknutím seznamu "Preset:" a kliknutím na "Save Current Setting as New Preset". Pojmenujte ho třeba Color Efex Pro 4, klikněte na Create a jeden plugin máte. Stejným způsobem můžete přidat všechny další.

Po zdárné instalaci najdete pluginy Nik Collection v hlavním menu > Photo > Edit in, nebo i po kliknutí pravým tlačítkem do obrazu a Edit in.

DOTAZ #016

Pokud zpracuji fotografii v Camera Raw a otevřu v PS pro další úpravy, existuje nějaká zkratka, kterou mohu opět otevřít fotografii v Camera Raw? Našel jsem pouze zkratku pro otevření filtru Camera Raw. Ale v nějakém videu jsem slyšel, že zpracování ve filtru a zpracování v Camera Raw jako takovém, jsou dvě různé věci.

ODPOVĚĎ:

Máte pravdu, filtr Camera Raw se sice tváří jako klasické Camera Raw, ale nemáte už zde možnost upravovat vyvážení bílé pomocí kelvinů a celkově fotografie obsahuje méně obrazových dat.

Abyste měl možnost vrátit se z Photoshopu opět do "skutečného" Camera Raw, podržte v Camera Raw před otevřením RAWu do Photoshopu klávesu Shift, tlačítko "Otevřít obraz" se změní na "Otevřít objekt" a v ten moment na tlačítko klikněte. Fotka se potom ve Photoshopu otevře jako inteligentní objekt, a když tento inteligentní objekt rozkliknete (dvojklik na jeho miniaturu), otevře se plnohodnotné Camera Raw se vším všudy.

Jen myslete na to, že tímto způsobem je sice možné zpět otevřít původní Camera Raw, ale případné provedené úpravy už zůstávají pouze uvnitř photoshopového dokumentu. Nastavení původního RAWu to již neovlivní.

DOTAZ #015

Jak nainstaluji Nik Collection do PS? Když ho instaluji, uloží se mi mezi programy a ne do PS.

ODPOVĚĎ:

Na toto téma jsem napsal tento článek na blogu >>

DOTAZ #014

Můžete mi prosím poradit, jak zkopírovat PSD soubor na flashdisk tak, aby se v jiném počítači, kde je také nainstalovaný photoshop,
otevřel v tom photoshopu a ne jako obrázek? Zkoušel jsem to googlit, ale na moji odpověď jsem nic nenašel.

ODPOVĚĎ:

To se nedivím, že jste po googlení nic moc nenašel, protože program, ve kterém se otvírá konkrétní typ souboru, určuje Windows. Zkopírování PSD souboru, a to jakýmkoliv způsobem (je jedno, jestli přes flashdisk nebo po internetu), jednoduše zkopíruje PSD soubor. Pokud je na tom jiném počítači nainstalovaný Photoshop, tak je trochu zvláštní, že není nastavený jako defaultní program pro PSD soubory, ale minimálně to půjde otevřít přes Photoshop > hlavní menu > Soubor > Otevřít.

Pokud byste chtěl, aby se na tom novém počítači otevíraly PSD soubory ve Photoshopu automaticky, klikněte na libovolný PSD soubor pravým tlačítkem > Vlastnosti > karta "Obecné", u položky "Otevřít v programu" klikněte na tlačítko "Změnit", vyberte nebo najděte Photoshop, OK a je to.

DOTAZ #013

Při slučování fotek do panaromatu mi to píše, že sloučený výsledek je větší než povolená velikost.

ODPOVĚĎ:

Camera Raw má limit rozlišení 65000 pixelů delší strany panoramy nebo 512 Mpx celkové velikosti fotky. A s tím velmi pravděpodobně nepůjde nic udělat, protože je to tak naprogramované.

Řešil bych to složením panoramy v Camera Raw na dvě části (nebo na víc, podle velikosti) a ty bych potom napojil ve Photoshopu ručně ve vrstvách. Nebo potom využít nějaký jiný program na skládání panoramy, který je k tak velkým rozlišením uzpůsobený.

DOTAZ #012

Když použiju filtr Nik Collection, upravím s ním fotografii a potom kliknu na OK, tak se mi tato upravená nenačte do photoshopu, jen mi problikne vrstva, ve které je původní. Upravenou fotografii mám ve tvaru JPG a poté použiju filtr. Nefunguje ani ve tvaru PSD. Konkrétně je to filtr Color Efex Pro 4.

ODPOVĚĎ:

S touhle konkrétní chybou jsem se nesetkal, ale ta starší verze Nik Collection zdarma všeobecně občas dělá problémy. Já jsem vysledoval, že pokud se vrstva, na kterou chcete filtr použít, nejprve pravým tlačítkem převede na inteligentní objekt, tak zpravidla vše funguje, jak má. Pokud máte v dokumentu vrstev více, vytvořte novou vrstvu se sloučeným obsahem (alt+ctrl+shift+E), tu převeďte na inteligentní objekt a filtr použijte na ní.

DOTAZ #011

Mohl byste mi poradit, jak vyvážím bílou v celém videu a jak doostřím celé video?
Otevřu video v photoshopu ale nevím jak přenést úpravu jednoho snímku na celé video.

ODPOVĚĎ:

Na editaci videa doporučuji používat spíš Adobe Premiere, který je pro to určený. Nicméně to, co potřebujete, jde ve Photoshopu také. Stačí pravým tlačítkem převést vrstvu s videem na inteligentní objekt a na ten pak můžete používat všechny dostupné filtry. Pro vyvážení bílé můžete použít třeba filtr Camera Raw a pro doostření třeba Filtr > Zostření > Doostřit. Nevýhoda tohohle kroku ale je, že si přímo ve Photoshopu velmi pravděpodobně už nespustíte náhled videa plynule a výsledné video se bude mnohem déle renderovat.

DOTAZ #010

Jak vytvořit takovou fotografii, kde jsou ti lidé "černí" a tím pádem nejdou poznat a tvoří to takový hezký efekt... Zda to je přes photoshop nebo přes nějaké filtry ve fotoaparátu.

ODPOVĚĎ:

Podobné siluety je možné dosáhnout v podobných světelných podmínkách (při focení do protisvětla) jen pomocí nastavení foťáku. Stačí podexponovat a je to. Tzn. nastavit buď kratší čas, nebo nižší ISO, nebo případně i víc zaclonit. Efekt je možné potom i umocnit v Camera Raw posunutím černých doleva.

DOTAZ #009

Přečetl jsem si Váš článek "Také při maskování řešíte ošklivé okraje? Tenhle tip možná neznáte!" a poprosil bych o doporučení jak nastavit štětec zpřesnění okrajů.

Zajímalo by mě nastavení:
1. Velikost - funkce a zákonitosti
2. Tvrdost - % a nastavení (co se děje při nárůstu, nebo poklesu %), k čemu to slouží
3. Mezery - nastaveno na 25%

ODPOVĚĎ:

Na nastavení samotného štětce až tak nezáleží, důležité je, aby byla přesně vybraná oblast s komplikovaným výběrem - např. okraj vlasů. Štětcem pro zpřesnění okrajů se tato plocha kreslí, s podrženým altem se naopak odečítá.

1) Čím větší štětec je, tím větší plochou kreslí.
2) Měkký štětec vytváří prolnutý okraj, tvrdý štětec ostrý okraj. Úplně klidně si tam můžete nechat tvrdost na 100 %, protože je tak jako tak potřeba překreslit plochu (např. vlasy) trochu s rezervou, takže tam ostrý okraj nevznikne.
3) Mezery 25 % jsou naprosto v pořádku. Tento údaj říká, s jakou kadencí se bude štětec (v tomto případě kruh) kreslit. Čára štětcem totiž není čára, ale ve skutečnosti je to rychle se opakující tvar štětce. Čím menší procento mezer nastavíte, tím bude štětec kreslit čáry jemnější.

DOTAZ #008

Podařilo se mi při focení, že jsem nestihl přenastavit časy snímání fotek. Takže mám takovou malou sérii Ledňáčků s rybičkou v zobáčku, ale díky krátkému času (1/125 na 400 teleobjektivu) mám všechny fotky dost roztřepané (celé fotky). Dotaz je, existuje něco, jak fotky alespoň trochu zachránit do "řekněme" dokumentárního stavu?

ODPOVĚĎ:

Tohle je bohužel jedna z věcí, která se opravuje velmi těžko. Photoshop má sice filtr "Redukce chvění" (hlavní menu > Filtr > Zostření > Redukce chvění), který má toto rozmáznutí pohybem fotoaparátu řešit, ale žádné zázraky se od toho očekávat nedají. Pro více informací o Redukci chvění můžete mrknout sem >>

DOTAZ #007

Jak si v Adobe Bridgi nastavím konkrétní verzi PS pro přímé otevření? např. fotky v JPG.

ODPOVĚĎ:

Ctrl+K, Asociace typů souborů, a tam už najdete seznam všech možných typů souborů a v jakém programu se mají otevírat. Pokud tam tu verzi Photoshopu, co chcete, nebudete mít, tak stačí kliknout na "Procházet" a najít spouštěcí soubor programu, např: "C:Program FilesAdobeAdobe Photoshop 2020Photoshop.exe".

DOTAZ #006

Nevíte, kde bych si mohl stáhnout český manuál k tabletu wacom intuos M? Koupil jsem ho přes softcom ale ten mi ho k němu nedal ani nepřiložil odkaz na web.stránky. Z angl. tutorialu jsem pochopil kde to nastavit ale nevím jak zadat, aby to dělalo co chci.

ODPOVĚĎ:

Našel jsem tento český návod >>. Jsou to všechno obrázky ze skeneru, takže doporučuji zapsat si stranu PDFka, až najdete to, co potřebujete, protože Ctrl+F nebude fungovat. Jinak když se obrátíte přímo na prodejce, tak ten má povinnost český návod dodat, případně si ho vyžádat přímo od výrobce. Nejnovější ovladače pro Wacom potom najdete na této stránce >>.

DOTAZ #005

OBRÁZEK >> Prosím, chtěl jsem se zeptat, zda je nějaký postup na maskování nekontrastních částí obrázků. Pokud jsem použil postup přes kanály, pak obrázek vypadá všude takřka stejně a masky jsou jen tak na 60% tmavé/světlé. Jedná se mi o situace, kdy se fotí za špatného počasí a pak je hodně šedé a málo kontrastu. Rád bych tam dodal alespoň nějaké pozadí mraků.

Pokud jsem přidával, tak mi přes kmeny stromů prosvítaly mraky OBRÁZEK >>. Zatím neuvažuji, že pozadí vymažu a použijí stromy z photoshopu. Nevíte co zkusit ?

ODPOVĚĎ:

kontrast mezi stromy a oblohou není ten problém. Kontrast je ve skutečnosti docela slušný, protože obloha je prakticky bílá, a tak se můžou stromy hodně ztmavit a obloha přitom pořád bílá zůstane. Problém jsou zbytkové okraje bílé oblohy těsně kolem větví nad novou tmavší oblohou.
 
Nicméně dá se to, ale musí se silueta stromů hodně ztmavit. Podobně jako v kurzu Mistrovství v maskování > 4. kapitola > videořešení domácího úkolu > čas 4:50. Tam sice používám pro ztmavení plnou barvu s režimem násobit, ale úplně stejně poslouží obyčejná vrstva křivek hodně stažená dolů. Základ je mít perfektně připravenou masku tak, aby vypadaly siluety všech větví a stromů dobře (větve a stromy bílou, původní obloha černou). Jako mezikrok určitě také pomůže skočit do "Vybrat a maskovat" a zaškrtnout "Očištění - barvy". Aby tohle fungovalo, musí být vrstva s novou oblohou vespod a původní fotka nahoře. Jakmile máte hotovou masku větví a stromů a očištění barvy, připněte k vrstvě s maskou křivky, obraz ztmavte, masku invertujte a měkkým bílým štětcem s nízkým krytím postupně stromy ztmavujte, dokud to nebude vypadat dobře.
 
V příloze posílám opravdu hodně hodně rychlou úpravu, co mám zhruba na mysli OBRÁZEK >>. Ještě je tu potřeba oddělit od pozadí vlak (aby zmizely ty prosákliny a nedotahy ztmavení), ztmavit stromy víc rovnoměrně, zkontrolovat dráty, trubky, sloupy a kdovíco ještě... A trochu bych ztmavil i samotný vlak a popředí, aby to lépe zapadlo do tmavší oblohy. Každopádně přeji hodně zdaru, já bych to vyřešil ruční maskou vlaku a sloupů, pozadí bych vložil úplně nové a dráty bych nakreslil znovu.

DOTAZ #004

Našel jsem pěkný článek o úpravě vyvážení barev. Myslím, že jsem všechno pochopil a zkoušel to nejen na stejném psd souboru. Všechno funguje perfektněm, jen když kapátkem dávám příkaz, kde je nejtmavší místo pro černou (už v tom "finále" ve vrstvě křivek), tak se celý obraz změní na bílou barvu. To jsem zkoušel i u jiných fotek a stejný problém. Přitom zadání bílé a šedé funguje a křivky se mění. U toho kapátka na černou (ať kliknu kamkoliv) se změní na čistě bílou celý obrázek...

ODPOVĚĎ:

Napadají mě tři možnosti řešení problému.

  1. Při klikání kapátkem křivek by mohlo dělat neplechu, pokud máte aktivní masku a ne vrstvu. Zkuste ve vrstvách kliknout přímo na křivky, vzít kapátko znovu a vyzkoušet ho.
  2. Teoreticky byste mohl mít pod černým kapátkem nastavenou bílou barvu. Na černé kapátko dvakrát klikněte a ujistěte se, že je tam opravdu černá. A rovnou můžete černou uložit jako výchozí, až se Vás na to Photoshop zeptá.
  3. Pokud nemáte originální Photoshop, může se sem tam objevit podobná záhadná chyba. Řešení by v tomto případě bylo pořídit originál.

DOTAZ #003

Jak je to s rozostřením a průhledností masky (nejen masky). Pixel se skládá z kombinace barev RGB – vznikne tak odstín barvy.

Jak vznikne průhlednost? Je to záležitost jednoho každého pixelu, nebo jsou nějakým algoritmem vynechávány pixely obsahující barvu?

A jak vznikne postupné rozostření? Jedná se jen o postupnou změnu odstínu barvy sousedících pixelů, nebo je to současně kombinováno s vynecháváním pixelů obsahujících barvu (rozostření)?

Vzhledem k tomu, že v obou případech (průhlednost i rozostření) dojde k prosvítání spodní vrstvy, nemůže to být jenom prostá změna odstínu pixelů. Ještě by to mohlo být nějaké „defaultní" prolínání (doplňování) pixelů s pixely spodní vrstvy, podobně jako režimy prolnutí vrstev?

ODPOVĚĎ:

Průhlednost je nová hodnota - s RGB barvou nemá nic společného. Proto taky údaje o průhlednosti neobsahují všechny formáty (např. JPG průhlednost neumí). V bitmapové grafice má údaj o průhlednosti každý jeden pixel. Možná že nějaké obrázkové formáty umí komprimovat i průhlednost pomocí nějakých svých algoritmů, ale o tom nemám povědomí, nicméně vyloučené to není. Photoshopu se to ale netýká, ten pracuje bez jakýchkoliv kompresí.
 
Maska je něco jako nedestruktivní simulování průhlednosti, přičemž bílá barva znamená 0% průhlednost, černá je 100% průhlednost a všechny odstíny šedé jsou všechna procenta mezi.
 
Nejsem si jistý, jestli dotazu o rozostření rozumím správně, ale zkusím. Pokud máte ve vrstvě plný obraz (bez žádné průhlednosti) a budete ho rozostřovat, jednoduše se budou prolínat všechny barvy, co vrstva obsahuje. Pokud vrstva např. obsahuje žlutý kruh na modrém pozadí, bude se postupně rozostřovat jeho okraj. Respektive bude se rozostřovat úplně všechno, ale okraj kruhu by byla jediná plocha, kde bychom mohli rozostření vidět. A pokud vrstva obsahuje průhlednost, tak se průhlednost rozostřuje na úplně tom samém principu. Pokud bychom měli modrou barvu v jedné vrstvě dole a žlutý kruh v druhé vrstvě nahoře (vrstva s kruhem je kromě samotného kruhu průhledná) a kruh bychom rozostřili, stalo by se vizuálně úplně to samé, jako v předchozím případě.
 
Nicméně to, co Vás zajímá, je asi technický rozdíl fungování věcí. Rozdíl je v tom, že v prvním případě se prolnutí vytvořilo pomocí barevného přechodu žlutá → modrá (takže vrstva reálně obsahuje všechny odstíny barev a všechny pixely mají 100% krytí) a ve druhém případě se rozostření vytvořilo vlastně jen pomocí rozostření míry krytí. Vrstva s kruhem obsahuje pořád tu samou žlutou, ale údaje o průhlednosti se postupně po obvodu kruhu mění. Můžete si to představit jakoby se rozostřovala žlutá do transparentna, místo žlutá do modra.
 
O doplňování pixelů spodní vrstvy se určitě nejedná. Průhlednost jako taková ani rozostřování s obrazem vespod nijak neinteraguje. Vždy se mění jen jedna konkrétní vrstva.

Takže pokud vrstva obsahuje nějaké průhledné plochy a budete tuto vrstvu rozostřovat, tak nejenom že se rozostří všechen obraz, co vrstva obsahuje, ale zároveň se úplně stejně rozostří i údaj o transparentnosti. Podobně, jako byste nejprve rozostřila vrstvu a potom úplně stejně rozostřila masku (která slouží právě pro ten přidaný údaj průhlednosti).

DOTAZ #002

Pri úpravách v piatej kapitole o prechodoch, neviem nájsť Editor přechodú. Mám claudovú verziu Photoshopu 2020. A ak by ste mi mohli ešte poradiť, kde najdem tie základné prechody, ktoré boli v predchádzajúcich verziách, prípadne kde sa dajú stiahnuť.

ODPOVĚĎ:

Původní sady přechodů byly ve verzi 2020 nahrazeny novými, ale ty staré se stále dají přidat, a to následovně: Hlavní menu > Okna > Přechody > ikonka se čtyřmi čárkami > Starší přechody > hotovo.

DOTAZ #001

Procházela jsem si znovu jednotlivé kapitoly videokurzu "Mistrovství v maskování". V kapitole "03 - Vyladění okrajů při maskování" mě zaujalo to, že jste ručně rozostřoval masku kazety v místech, kde byla kazeta rozostřená. Říkala jsem si, proč to musíte dělat ručně? Proč se maska neudělá automaticky také rozostřená, když je výběr udělaný podle okrajů rozostřené kazety. Po chvíli "laborování" jsem na to přišla. Maska (respektive výběr kazety) se udělá rozostřený jen v případě, když není zaškrtnté "vzorkovat všechny vrstvy". Alespoň se mi to tak jevilo. Je nějaký ůvod proč je (v tomto případě) lepší vzorkovat všechny vrstvy?

ODPOVĚĎ:

Bohužel Photoshop nemá nástroj pro tvorbu výběru, který by zohledňoval rozostření okraje předmětu (když tedy nepočítám práci v režimu rychlé masky, kde se prolnutý okraj dá vytvořit měkkým štětcem). Checkbox "Vzorkovat všechny vrstvy" vliv na rozostření okraje výběru nemá - opravdu to znamená pouze to, že nástroje pracují s viditelným obrazem a ne jen s aktivní vrstvou. Proto je nejjednodušší pracovat buď s nástrojem Rozostření, nebo (pokud je rozlišení obrazu natolik velké, že nástroj Rozostření nemá dostatečný účinek) použít filtr Rozostření objektivu na vybrané plochy masky.