Tento způsob je asi ze všech nejjednodušší. Stačí vytvořit novou vrstvu úprav Úrovně a posunout levý tmavý posuvník výstupní úrovně trochu doprava, čímž zesvětlíte tmavá místa. Čím více posuvníkem zatáhnete, tím víc bude fotka světlejší.
Zde už do zesvětlení budeme přidávat trochu barevnosti. V panelu Vrstvy klikněte na kulatou ikonku měsíčku, zvolte Plná barva, vyberte si nějakou příjemnou světlou barvu, která bude korespondovat s atmosférou fotografie, potvrďte OK, změňte této vrstvě režim prolnutí na Závoj a snižujte krytí, dokud to nebude vypadat dobře. V tomto případě je krytí na 15 %.
Mapování na přechod jde oproti jednoduché barvě o krok dále v tom, že si můžete nastavit separátně barvu stínů a barvu světel. Stačí v panelu Přizpůsobení vytvořit novou vrstvu úprav Mapovat na přechod a zvolit si barvy. Jak vidíte na obrázku, stínům jsem nastavil oranžovou barvu a světlům modrou. Režim prolnutí je opět na Závoj a krytí 30 %. S barvami můžete kdykoliv různě experimentovat a zkoušet, co se vám bude líbit nejvíc.
Toto je docela hezký fígl jak hned vytvořit dvoutónové zjemnění obrazu. Vytvořte novou vrstvu výplně Plná barva stejně jako v kroku 2), já jsem zvolil tmavě modrou barvu (vždy nastavte nějakou podobně tmavou), a změňte vrstvě režim prolnutí na Vyloučit. To způsobí, že všechna tmavá místa se zesvětlí a obarví podle vaší tmavé barvy a všechna světlá místa se ztmaví a obarví opakem vaší barvy. V tomto případě se stíny zesvětlily domodra a světla ztmavily do žluta, protože opak modré je žlutá.
Práce s Křivkami už může být trochu složitější a vyžaduje znalosti barev RGB a jejich opaky (CMY), ale na oplátku vám to dá obrovskou volnost v úpravách. Já jsem u RGB křivky (bílá čára) zesvětlil stíny (to je v podstatě úplně to samé, jako v bodu 1 posouvání tmavého posuvníku doprava), zesvětlil jsem stíny zelené křivky, což zesvětlilo stíny dozelena, o trochu míň jsem zesvětlil stíny červené křivky, což logicky zesvětlilo stíny dočervena, a modrou křivku jsem celou zkosil více do vodorovna, což zesvětlilo stíny domodra a ztmavilo světla dožluta (protože opak modré je žlutá). Nebojte se experimentů, kombinujte různé nastavení křivek a za nějakou dobu se to poddá. Tomuto postupu se mimo jiné říká cross processing.
Asi už jste si všimli, že podstata zjemňování obrazu spočívá v zesvětlování stínů a případně i ztmavování světel. U selektivní barvy tomu není naopak. Vytvořte novou vrstvu úprav Selektivní barva, zvolte Bílé, přidejte do bílých barev trochu černé (to světlé barvy logicky ztmaví) a ostatními posuvníky si můžete namixovat, jakoukoliv barvu chcete, aby světla měla. Opět se zde počítá se znalostí CMY vs. RGB (Cyan, Magenta, Yellow / Red, Green, Blue). Potom zvolte Černé, kterým černé barvy naopak snížíte, což v obrazu zesvětlí všechny stíny, a stejně jako u Bílých si stíny obarvěte, jak chcete.
Vyhledání barev najdete v panelu přizpůsobení stejně jako třeba Úrovně nebo Mapování na přechod. Po rozkliknutí nabídky Soubor 3DLUT se vám zobrazí spoustu různých efektů, z nichž některé obraz také zjemňují. V tomto případě jsem použil Fuji ETERNA 250D Kodak 2395.
Pokud vám základní barvy a jejich opaky nic neříkají, vytvořil jsem pro vás jednoduché schéma:
Níže se ještě můžete podívat na všech 7 úprav hezky v řadě za sebou, můžete také stáhnout PSD soubor s dalšími fotkami a s použitými úpravami z článku, kde hezky uvidíte, jak úpravy působí na různé fotky a jaké přesně jsem zvolil nastavení (což se hodí, pokud vás štve, jak se tady ty obrázky pořád mění a nemáte čas se na to nastavení v klidu podívat), a na závěr bych snad ještě rád zmínil, že pro tyto techniky platí stejné pravidlo, jako pro všechny ostatní – nepřehánět to. Ahoj příště 🙂
Jako vždy – perfektní popis a dokonalá ukázka, takže je celé sdělení jasné a pochopitelné. Díky!